Vårbruket

Hej. Undrar förresten hur många som läser mina kryptiska formuleringar och historiska nonsens? Inte i närheten av föregångaren Hylands hörna och nutidens Blondinbella. Försöker i alla fall få med mera strängar på lyran med mitt pekfingerplektrum så att även den som inte är helt 100% tennisnörd ska få lite utbyte av mitt ibland flummiga svammel.

Vårbruket är nu i full gång. Ej att förväxlas med stefan Jarls dokumentärfilm Naturens hämnd från 80-talet där konstgödsel har huvudrollen. I det här sammanhanget är det krossat alunskiffer(lawnit) och under senare (röd tegel/klinkerkross) som har huvudrollen.

I detta nu jobbar jag febrilt med att iordningsställa våra två utebanor så att Majspelen i vanlig ordning kan genomföras på ett respektabelt sätt. I år har vi beställt nytt tjekiskt  sk (en tout casgrus) som kommer i nästa vecka för att optimera toppskiktet på banorna.

Det blir i så fall så nära man kan komma Roland Garros. Jag menar att Kungsängen inte på något sätt kan mäta sig med den berömda Arenan men vi hade i alla fall ett ställe som i folkmun fick namnet Rolands Garage i klubbens tidiga barndom och ett tiotalet år framåt.

Dåvarande ordföranden Jan Eklöw byggde en grusbana på sin tomt ovanför Tibble bygata och bjöd in vänner för trevlig samvaro och ett parti tennis. Enligt säkra källor spelades det även en del Majspelsmatcher där. sedan några år tillbaka är Rolands Garage borta. I stället har marken upplåtits för nya bostäder.

Året 1990 hade KTK planer på att fräscha upp de två befintliga banorna bakom Ekhammarhallen. Tibble Bollklubb hade med kommunens hjälp en superanläggning bakom Krikonstigsdungen. Anläggningen färdigställdes 1981. Lennart Bengtsson såg till att banorna höll yttersta klass i dubbel bemärkelse. Internationella mått bakom baslinjen och släta fina banor. Många spelade sk sommarspel där. Fullt från morgon till kväll.

KTK hade fått lite klagomål från Majspelsföräldrar om att Ekhammarbanorna inte höll samma klass sonm Tibbles. 1990 köpte klubben in 15 ton grus för förvandla graveyardbanorna till ett salsgolv. Linjerna togs bort och allt grus skottades ut. Sören och Sören räknade med papper och penna på en av klubbens sandlådor var linjerna senare skulle utplaceras med hjälp av den berömda formeln Pytagoras sats.

Det hela visade sig inte vara så enkelt. Om för mycket grus läggs på våren hinnar inte det nya gruset bindas samman med det gamla och sk skiktningar uppkommer.

Mitt i den pågående Majspelen 1990 fick jag och Tobbe Rydström skotta bort några hundra kilo grus bakom baslinjen där Torbjörn Thulin spelat sin sista match för dagen. Tobbe Rydström preparerade just den banan så bra att han sedemera vann hela turneringen. Han vann titeln på ett övertygande sätt i en turnering som gick till historien med det absolut värdelösaste underlaget.

Det är också det som är lite tjusningen med ett dött material som ändå blir lite levande i och med att väder och vind och tidigare ojämnheter spelar in både från år till år och dag till dag.

på bilden syns en upplaga banskötare från något år efter katastrofåret 1990 om jag inte är helt ute och cyklar............Torbjörn Rydström i mitten flankerad av Mats Lindström (han som myntade uttrycket vårbruket) samt Mattias Ström (90-talets stora innebandymålspottare).