Nostalgi 1973

Onsdagen den 27/10. Snart blir det höstlov med tillhörande Allhelgonahelg då man sätter ljus på gravarna. Kommer att åka upp till Nordmaling för en 6 dagarsvistelse i mitt föräldrahem. Det var där som mitt idrottintresse grundlades. Jag och mina kompisar utövade en mängd olika idrotter. Det var bla tidtagning på egenhändiga löpslingor med div hinder i skogen. Vi tog tid på varandra och kokade sockervatten och låtsades vara den tidens stora stjärnor. Vi lekte idrott i ordets rätta bemärkelse. Vi härmade bla Lasse Virén, Assar Rönnlund, Kjell Isaksson och även den nya tennisstjärnan Björn Borg.

Vi spelade på garageinfarten med ett uppspänt snöre som nät och i 10årsåldern cyklade vi till Mo:s asfaltsbana, 8km söder om Nordmaling. Jag provade även på grustennis i Rundvik 10km söder om Nordmaling på en opreparerad grusbana. Ungefär samtidigt hyrde jag och brorsan en stående tennistid i Nordmalings sporthall på korkmatteunderlag på lördagar kl 10-11.

Det var meningen att jag skulle vara med i Kalle Anka cup  redan som 11 åring men jag lyckades inte anmäla mig i tid. Så när jag var 13 fick jag leta upp min klasskompis som prenumererade på Kalle Anka. Hittade en anmälningstalong hos honom och skickade in den där jag kallade mig klubblös, vilket stämde eftersom jag inte var medlem i någon tennisklubb och var helt självlärd.

Så när jag deltog min första Tennisturnering 1973 som 13-åring hade jag redan många träningsmatcher och gruppspelsmatcher i benen. Roligt med lokaltidningarna Västerbottens Kuriren och Västerbottens Folkblad som skrev om det mesta på sportfronten. Mycket av Umeås stolthet Björklöven uppmärksammades men även lokala skidtävlingar och tennistävlingar skrevs det mycket om. Västerbottens Kalle Cup under midsommarhelgen glömmer jag aldrig. En annan spelare som då var 10 år vann även han sin första turneringsseger. Ca 15 år senare hade den killen vid namn Jocke Nyström vunnit 13st ATP segrar.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

• Bengt » Adel, Präster, Borgare & Bönder:  ”Enda glädjepunkten idag är Johanna larsson (54 på rankingen). F.ö. ingen svensk ..”

• Dick L » Pink Floyd:  ”Gunnar, Jag hade det stora nöjet att av min son få "Dark Side of the Moon" i jul..”

• mitchel ramnesjö » Det sociala arvet:  ”en sak jag har sett filmen har själv inte använt droger men har en mycket svår u..”

• morgan » Pepparkaks-Åström:  ”Hej!! Undrar lite över rötterna till Nordmaling och efternamnet Åström”

• Putte Pingis » Det sociala arvet:  ”Författar-karriär nästa Gunnar? Fortsätt skriv. Länka till Facebook så man inte ..”

Bloggarkiv