Helgtennis

Vad gör man på helger? Vanligtvis startar helgen på fre kväll för att sedan fortsätta i ca 48 timmar till. Rätt mycket tid att planera in motion/träning och varför inte lite tennisspel?

Då jag som ung och grön i 20-årsåldern blev medlem i den förnämliga KTK-klubben, var det så gott som fullspäckat med folk i KTK-hallen på lör och sön. På de flesta tider spelades det matcher i det som då var klubbens flaggskepp nämligen GRUPPSPELET.

Under åren som gått efter 80-talets helgaktiviteter har läget numera blivit annorlunda. Människor i 2000-talets Kungsängen har andra prioriteringar än man hade på 70-80 talet.

En stadig abonnemangstimme kl 13.00 en söndag vecka ut och vecka in tilltalar nog inte det stora flertalet numera.

Nu är det emellertid så att många av våra ståtliga rödgröna tennisbanor inte används till fullo under lör-sön. Hur fyller vi upp dessa svarta hål? Jag har länge haft en del idéer som jag nu har börjat ta tag i.

Varför inte se fördelarna med att vi i klubben klarat den stora golvrenoveringen med fortfarande god ekonomi som gör att vi även kan förbättra klubbens inkomster och även gemene mans/kvinnas tenniskunskaper. Vilka olika områden är då intressanta att jobba med för att uppnå bättre nyttjandegrad på helger?

Tävlingar: Genom vår fullständigt unika tävlingsform Junior Open som startades 2004 har KTK nu kommit upp över 60st tävlingshelger. Mycket god extern PR för Kungsängens TK.

Familjetennis: En viktig ålder för teknikinlärning och även där plattformen för spelsinne grundläggs är i åldern 6-12 år. Mängden träningstimmar i tennis kanske inte är det fundamentala men däremot är det viktigt att kontinuiteten bibehålls. Då räcker det med 1-2 timmar i tennisskoleverksamheten under vardagarna om det sedan kombineras med spontant strötidsspel med mamma/pappa och eller kompisar på helgerna. Varför inte ordna egna interna turneringar för att stimulera matchspel och även socialt då flera familjer samlas.

Vuxentennis: De flesta tennishallar i centrala Stockholm är helt fyllda på helgerna. Det betyder att många tennisintresserade i 20-60års åldern inte har någon plats att praktisera sina nyförvärvade kunskaper som de lärt sig under veckorna i form av tenniskurser, träningar odyl. Det gäller att på något sätt personligen komma i kontakt med vuxna tennisintresserade runt om i Stockholm och övertyga dem att vi i Kungsängens Tennisklubb kan erbjuda billiga tennistider i trevlig miljö och att det går relativt snabbt att ta sid hit de tider på dygnet då det inte är rusningstrafik.

Slutsats: Vi har redan en stor mängd helgtävlingar men de kan bli mer av den varan för våra duktiga barn, ungdomar och vuxna. Gärna då i egen regi där kompisgängsjälva bokar strötider och spelar matcher.

När det kommer mer externa tennisspelare till klubben kommer de automatiskt via mun till munmetoden och kommunikation genom sociala medier att sprida det som vi alla klubbmedlemmar hela tiden strävar efter, nämligen: Det är trivsamt att vistas i Kungsängens Tennishall med sitt skonsamma underlag och trevliga bemötande.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

• Bengt » Adel, Präster, Borgare & Bönder:  ”Enda glädjepunkten idag är Johanna larsson (54 på rankingen). F.ö. ingen svensk ..”

• Dick L » Pink Floyd:  ”Gunnar, Jag hade det stora nöjet att av min son få "Dark Side of the Moon" i jul..”

• mitchel ramnesjö » Det sociala arvet:  ”en sak jag har sett filmen har själv inte använt droger men har en mycket svår u..”

• morgan » Pepparkaks-Åström:  ”Hej!! Undrar lite över rötterna till Nordmaling och efternamnet Åström”

• Putte Pingis » Det sociala arvet:  ”Författar-karriär nästa Gunnar? Fortsätt skriv. Länka till Facebook så man inte ..”

Bloggarkiv