Gunnars hörna

The King and his posse The King and his posse

Hej gott folk. Nu börjar KTK-bloggen.

Jag har ingen erfarenhet av sånt här. Måste starta med något. Klockan är 10:04 och det är Tors den 14/10. I fredags,lördags och söndags hade vi Junior Open med väldigt många fina matcher på vår nya eminenta Dura First line 1200 matta.

Tennisskoleverksamheten rullar på i vanlig ordning där Tennislekis blivit det stora dragplåstret med fulla grupper på ons och fredagar 17.00. KTK har mönstrat hela fem tränare som underhåller 4-6 åringarna med varierande aktiviteter. Någon/några av eleverna har redan varit inne på vår hemsida för att hämta info. Datakunnigt folk även bland 5-6 åringar således.

Nästa vecka med start på måndag den 18:e har jag lagt in mig på Bosön för att deltaga i det årliga tennistränarsymposiet. Sedan blir det Stockholms Open som man säger uppe i Norrland för att se bla Roger träna och spela under några dagar.

Kom ihåg 1976 när en kille som också hette Roger (Brömster), tenniskompis från Nordmaling var nere i Fjollträsk och såg den berömde Adriano Panatta serva hem titeln med en riktigt risig VS-sena som vägrade gå av i hans racket. Det var stort på den tiden. Att se riktig tennis live var något att skrytsamt berätta om för sina bolltrollande vänner.

Då spelade man turneringen på Västerbottensunderlag. Holmsundsplattor samma som i Umeås Hagaskola och Dragonskolans gymnasium. Ett klassiskt underlag som nog inte läggs in i Tennis/Sporthallar längre. Tror att amerikanen Cliff Richey kunde glida som en grusspelare på de berömda Holmsundsplattorna.

Någon gång i turneringens barndom lossnade det en platta eller två mitt under spelets gång och jag tror det var någon av spelarna som började kasta Frisbee med de 20x20 cm stora plattorna. Sedan vann John McEnroe på underlaget mot självaste Björn Borg. Efter det var man tvungen att lägga in det långsammaste underlag som någonsin spelats på inomhus under tennishistorien.

Det blev bara en gång och den gode Björn vann sin titel till slut 1980 innan hardcourt lades in och Jimmy Connors (se bild oldies Bildgalleri) hoppade över nätet efter en tromb av Nick Saviano och dunkade ner bollen till publikens stora jubel). Det var mitt första Stockholm Open som åskådare. Sedan dess har det blivit några trevliga kvällar i både Kungliga och i Globen.

PS. Av oerfarenhet skriver jag mycket på inspiration, tidsbrist, ingen korrektur. Då kan en del tecken/stavning mm inte bli helt korrekt. Ber om ursäkt i förskott och efterskott för detta. Hoppas ni kan läsa och förstå sammanhanget ändå.

Harebra alla läsare och kommentatörer.

/Gunnar Lindahl nere i hallen.